دوشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
صفحه اصلی / املاک / دستور نقشه چیست و مراحل صدور آن به چه صورت است؟

دستور نقشه چیست و مراحل صدور آن به چه صورت است؟

افرادی که تصمیم به احداث بنا دارند، پس از تشکیل پرونده ساختمانی در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، درخواست صدور دستور نقشه می‌دهند. دستور نقشه، یکی از انواع ابلاغیه رسمی است که توسط شهرداری در چند برگ صادر می‌شود و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک به مالک تحویل می‌گردد. مالک می‌تواند با توجه به مفاد آن و بر اساس ضوابط شهرداری و طرح تفصیلی، درخواست طراحی نماید.

دستور نقشه در املاک و مستغلات

در این مقاله قصد داریم به جزئیات اخذ دستور نقشه بپردازیم و به‌طور مفصل شرح دهیم که مدارک موردنیاز و مراحل اخذ دستور نقشه، شامل چه مواردی است و چه اطلاعاتی در این ابلاغیه رسمی، درج می‌گردد.

مدارک موردنیاز برای اخذ دستور نقشه

  • اصل و تصویر سند مالکیت ملک
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل قانونی
  • اصل و تصویر آخرین فیش نوسازی ملک
  • در صورت فوت مالک، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث و نیز گواهی انحصار وراثت می‌بایست ارائه شود.
  • نقشه‌ای با مقیاس ۲۰۰۰/۱ از وضعیت موجود ملک که محل ملک را به‌طور دقیق مشخص نماید.
  • در رابطه با املاک دارای شکل خـاص یـا شیب خیلی تـنـد یا املاک با متراژ بیش از ۳۰۰۰ مـترمربع، نـقـشـه ۲۰۰۰/۱ دارای تأییدیه مهندس ذیصلاح، می‌بایست ارائه گردد.
  • اگر ملک، بنا (ساختمان) نداشته باشد، می‌بایست رای کمیسیون ماده ۱۲ یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون زمین شهری نیز ارائه گردد.
  • اصل و تصویر صورت‌جلسه تفکیکی برای املاکی که به‌صورت آپارتمان هستند.
  • فیش آب، برق، گاز و تلفن ارائه شود.
  • اگر مالک شخص حقوقی (شرکت) باشد، می‌بایست معرفی‌نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی نیز ارائه گردد.
  • در صورت مراجعه وکیل قانونی مالک، اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل الزامی است.
  • جهت درخواست صدور پروانه، همه مالکین یا وکیل قانونی ایشان می‌بایست حضورداشته باشند.

دستور نقشه چیست

اطلاعاتی که در دستور نقشه ارائه می‌گردد عبارت است از :

  • شماره پرونده شهرداری
  • مشخصات پلاک ثبتی، بلوک و کد شناسایی ملک
  • نوع بافت منطقه
  • مشخصات مالک یا متقاضی
  • ابعاد سندی ملک، ابعاد موجود ملک، ابعاد گذر
  • ابعاد باقیمانده ملک بعد از تصحیح
  • مساحت ملک طبق سند، طبق وضعیت موجود و همچنین بعد از اصلاح
  • کاربری ملک بر اساس طرح تفصیلی موجود
  • تجاوز به حریم گذر و نیز ملک هایی که در مجاورت ملک موردنظر واقع‌شده است
  • توضیحات بر و کف ملک
  • توضیحات پهنه‌بندی موجود در طرح تفصیلی مصوب که شامل نوع پهنه، درصد پوشش، حداکثر تراکم مجاز، تعداد طبقات مجاز ، محل احداث بنا، حداکثر پیشروی و نیز سطح اشغال می‌شود.
  • جانمایی ملک موردنظر طبق سامانه طرح تفضیلی
  • توضیحات دستور نقشه صادره

صدور دستور نقشه

مراحل صدور دستور نقشه به‌صورت زیر انجام می‌شود

  • مرحله اول : تشکیل پرونده

    کارشناس تشکیل پرونده، وظیفه دارد، بعد از بررسی و تائید درستی مدارک و تطبیق آن‌ها، درخواست فرد متقاضی را در سیستم ثبت کند و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، نام بازدیدکننده و زمان بازدید است، تحویل متقاضی نماید.

  • مرحله دوم : بازدید

     کارشناس بازدید، وظیفه دارد، در زمان اعلام‌شده ازملک موردنظر، بازدید به عمل آورد و گزارشی را در سیستم ثبت نماید. لطفاً در زمان مقرر، شرایط موردنیاز را برای بازدید ازملک، فراهم آورید. در غیر این صورت، مسئولیت تأخیر در پروسه بررسی پرونده و هزینه های مربوط به آن، بر عهده شما خواهد بود.

  • مرحله سوم : طرح تفصیلی و بر و کف

    مسئول مرتبط، نظریه طرح تفصیلی و بر و کف ملک را به‌صورت سیستمی از شهرداری منطقه اخذ می‌نماید و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه، ارسال می‌گردد. مسئول دفتر خدمات الکترونیک شهرداری، موظف به پیگیری نحوه پیشرفت پرونده از شهرداری منطقه است. 

  • مرحله چهارم : صدور دستور نقشه

     پس از تأیید مسئول بخش مربوطه، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر، چاپ و تحویل شخص درخواست‌کننده می‌گردد.
    در زمان اخذ دستور نقشه توجه داشته باشید که مربوط به ملک موردنظر شما باشد و اطلاعات آن اختلافی با مشخصات اصلی ملک نداشته باشد.

محل اخذ صدور نقشه کجاست ؟

توجه داشته باشید که برای اخذ دستور نقشه، صرفاً باید به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری مراجعه شود.

دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری به‌صورت سراسری هستند و می‌توانید برای تشکیل پرونده به هر یک از دفاتر مجاز مراجعه فرمایید. تنها نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که تا پایان روند کاری و صدور پروانه، فقط و فقط باید با همان دفتر، کارهای خود را انجام دهید.

دستور نقشه املاک و مستغلات

طراحی ملک موردنظر بر اساس دستور نقشه اخذشده

  1. ابتدا باید ابعاد ملک بر اساس ابعاد اصلاح‌شده موجود در دستور نقشه، مشخص شود.
  2. سپس پیشروی طولی ملک بر اساس ابعاد موجود در سند، در نظر گرفته شود.
  3. سپس درز انقطاعی که می‌بایست بین ملک موردنظر و املاک مجاور رعایت شود، بر اساس فرمول مربوطه محاسبه می‌گردد.
  4. محل مشاعات شامل راه‌پله و آسانسور، مشخص شود .
  5. محل پارکینگ مربوط به هر واحد تعیین شود.
  6. پلان طبقات با رعایت نکات معماری و سازه ای، طراحی شود.

نتیجه‌گیری:

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از ساخت، اخذ دستور نقشه است. زیرا این موضوع می‌تواند تا حد زیادی، ابهامات موجود مربوط به وضعیت فعلی ملک را برطرف نماید و می‌توان با توجه به مفاد مندرج در دستور نقشه، طراحی ساختمان را انجام داد.

درصورتی‌که که سؤالی در رابطه با صدور دستور نقشه دارید، لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده | رضا فرگاهی

رضا فرگاهی
دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه هستم. پژوهشگر بازار مسکن و فعال در حوزه ساخت و سازم. همچنین در کالج تی بورس مدرس دوره هوش ملکی و آموزش سرمایه گذاری در املاک و مستغلات هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *